Konjunktúrafórum 2018
Német vállalatok továbbra is befektetnek Magyarországon
A DUIHK 25. Konjunktúra-Fórumának témája a magyarországi befektetési környezet volt. A rendezvény első kézből nyújtott információt a DUIHK legfrissebb Konjunktúrafelmérésével kapcsolatban, valamint a legújabb német beruházási projektekről és a BMW által tervezett debreceni mega-beruházásról.
Míg az elmúlt hónapokban az általános gazdasági környezet mind Magyarországon, mind nemzetközi szinten kismértékben romlott, a német-magyar kapcsolatok továbbra is kíválóan fejlődnek, ami különösen a számos új, országszerte zajló, németországi beruházásban nyilvánul meg – nagyjából így lehetne összefogalni az idei Konjunktúra-fórum négy előadójának kijelentéseit. A fórum 1994 óta kerül megrendezésre, immár három éve közösen a Nemzeti Befektetési Ügynökséggel (HIPA).
Dale A. Martin, a DUIHK elnöke a jelenlegi gazdasági helyzetet úgy jellemezte, hogy „még mindig nagyon jó, de nem olyan jó mint tavasszal“. Ez derül ki a Kamara legfrissebb őszi felméréséből is, amelyet néhány héttel ezelőtt végeztek. Eszerint a megkérdezett vállalatok 35% -a véli úgy, hogy a gazdasági helyzet további javulása várható – tavasszal azonban még a vállalatok 43%-a mérte így fel a helyzetet, romlással pedig a résztvevők 13%-a számol, miközben tavasszal csupán 6% vélekedett így. Hasonló képet mutat a saját iparág és a saját üzleti helyzet értékelése is. A visszafogott konjunktúrális várakozások természetesen elkerülhetlenül kihatnak a foglalkoztatási és befektetési tervekre is. Tavasszal még a válaszadó vállalatok 53%-a szándékozott további személyzetet felvenni, az aktuális felmérésben már csak 41%-uk jelezte hasonló szándékait. A beruházási hajlandóság tekintetében a befektetni kívánók aránya a tavalyi 43%-ról jelenleg 37%-ra csökkent.
Martin azonban arra is rámutatott, hogy a gazdasági környezet enyhe romlása nem magyar jellegzetesség: Az „AHK World Business Outlook” – egy a német külkereskedelmi kamarák által végzett felmérés, amelyben világszerte mintegy 3500 vállalat vett részt – szerint a gazdasági kilátások romlása számos más piacon is megfigyelhető.”
Számos új német-magyar projekt
Ami a német-magyar kapcsolatokat illeti, jelenleg töretlen befektetési hajlandóság figyelhető meg. Ezt az Ésik Róbert, a Magyar Befektetési Ügynökség (HIPA) elnöke által bemutatott számok is alátámasztják. Csak 2015 elejétől egészen 2018 közepéig a HIPA összesen több mint 60 német vállalatok által kedveményezett beruházási projektet támogatot és közvetített, melyek összesen 17 ezer új munkahelyet teremtettek Magyarországon – ez mindazon munkahelyek mintegy harmadát teszi ki, melyeket ebben az időintervallumban küldföldi cégek a HIPA segítségével hoztak létre. Ésik szerint örvendetes az a tény is, hogy egyre több német cég magas színvonalú kutatási és fejlesztési tevékenységet hoz Magyarországra, ahogy ezt a közelmúltban pld. a Continental, Bosch, ThyssenKrupp, valamint a KnorrBremse is bebizonyították. A HIPA egyik fontos jövőbeli célja, hogy minél több hazai kkv-t lehessen beszállítóként integrálni a nagy német vállalatok nemzetközi ellátási láncaiba.
A BMW követi a prémium járműgyártókat Magyarországra
A legfrissebb és eddig az egyik legnagyobb német beruházási-projekt a BMW befektetése. A BMW-csoport ez év júliusának végén jelentette be, hogy mintegy 1 milliárd euró értékben épít gyárat a kelet-magyarországi Debrecen városában. Ezzel mind a három német prémium járműgyártónak saját termelőüzeme lesz Magyarországon. Évente mintegy 150.000 egységnyi kapacitással az új BMW-gyár több mint 1000 munkahelyet fog biztosítani. Ennek megfelelően magas volt a résztvevők érdeklődése Andreas Pfleger, a BMW Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatójának előadása iránt. Pfleger beszámolt egyrészt azokról a kritrériumokról, amelyek befolyásolták a Debrecen melletti döntést, mint peldául többek között az infrastruktúra, illetve a beszállítói hálózat, munkaerőkínálat kérdései, valamint Debrecen város oktatási és szakképzési kínálata, ugyanakkor olyan gyakorlati kérdéseket is kifejtett, melyeket egy új gyáregység létesítése során kell megoldani.
Egy magyar családi vállalkozás sikertörténete
Az előbb említett cél, nevezetesen a magyar beszállítók erősítésének egyik kiemelkedő és sikeres példája, a Magyarmet vállalat. A finomöntödét a német tulajdonos Schmidt+Clemens 2003-ban adta el a magyar cégvezetőknek, azóta családi tulajdonban van. A termelés mintegy felét Németországba szállítják – többek között a BMW-nek is. Győri Imre a cég ügyvezető igazgatója és tulajdonosa, a Konjunktúra-Fórum keretében betekintést nyújtott egy magyarországi közepes méretű vállalat kihívásaiba.
Győri megítélése szerint szükségesszerű, hogy kisebb vállalatok is folyamatosan befektessenek, valamint kiemelt figyelmet fordítsanak munkatársaik képzésére, illetve stabil pénzügyi helyzetet alakítsanak ki. Utóbbit a cég többek között uniós pályázatok révén tudta megerősíteni.
Fotók: Novák-Gornyák András (HIPA/DUIHK)